Naar boven

Zoveel magnesium tabletten, welke kiest u?

Door Vitatheek - 13 maart 2023 - Supplementen , Voeding
Vooral op hogere leeftijd en in tijden van vermoeidheid kiezen mensen er regelmatig voor om extra magnesium in te nemen. In principe komt magnesium voor in heel veel voedingsmiddelen, dus suppletie is lang niet altijd nodig. Maar magnesium is wel heel belangrijk voor ons lichaam omdat het een rol speelt bij een aantal belangrijke processen. 

Wilt u tijdelijk wat extra magnesium innemen dan heeft u de keuze uit een zeer uitgebreid assortiment magnesium tabletten en poeders. Welke kiest u dan en waar moet u op letten bij uw keuze? U leest het in dit blog waarin wij de volgende onderwerpen behandelen:


Het belang van magnesium

Magnesium speelt een belangrijke rol bij verschillende processen en lichaamsfuncties. Zo speelt magnesium een rol bij de botaanmaak en draagt het bij tot de instandhouding van sterke tanden. Een andere eigenschap van magnesium is dat het de natuurlijke energie in het lichaam activeert en bijdraagt aan de vermindering van vermoeidheid en moeheid. Magnesium speelt ook een rol bij het behouden van sterke en soepele spieren en is goed voor het geheugen en de gemoedstoestand. Daarnaast speelt magnesium ook een rol in het celdelingsproces en ondersteunt het de normale werking van het zenuwstelsel. 

Meer over de werking van magnesium en de aanwezigheid van magnesium in uw voeding leest u in het blog: Wat doet magnesium voor uw lichaam.

Magnesium tabletten

Magnesium tabletten zijn verkrijgbaar in een groot aantal varianten. In ons assortiment Magnesium supplementen vindt u onder andere: 
  • - Magnesium Bisglycinaat
  • - Magnesium Malaat 
  • - Magnesium Tauraat
  • - Magnesium Citraat 
  • - Magnesium Ascorbaat
  • - Magnesium Carbonaat

De eerste 5 genoemde vormen van Magnesium hebben met elkaar gemeen dat deze beter opneembaar zijn vergeleken met de laatstgenoemde, doordat deze organisch gebonden zijn. Organisch gebonden magnesium bestaat uit magnesium gebonden aan een stof die in de natuur wordt gemaakt, een organische stof:

Magnesium bisglycinaat: verbinding tussen magnesium en het aminozuur glycine.
Magnesium malaat, citraat en tauraat: magnesiumverbindingen met een organisch zuur. 
Magnesium ascorbaat: een vorm van vitamine C. 
Magnesium carbonaat: komt van nature voor in bijvoorbeeld onze botten en in de schelpen van schelpdieren 

Deze organisch gebonden vormen van magnesium bevatten minder grote hoeveelheden van het ‘pure’ mineraal magnesium, ook wel elementair magnesium, maar worden wel veel beter opgenomen. 

Magnesium complex

Veel merken bieden ook een magnesium complex aan. Dit zijn combinaties van verschillende vormen van organisch gebonden magnesium eventueel aangevuld met vitaminen. Worden er vitaminen aan het complex toegevoegd dan is dit meestal Vitamine B6, Vitamine D3 en/ of Vitamine E. 


 

Magnesium en ouder worden

We lazen al dat magnesium een rol speelt bij het behoud van soepele en sterke spieren. Dit, in combinatie met de claim dat magnesium bijdraagt aan de instandhouding van sterke botten, is een reden waarom magnesium een populair supplement is onder ouderen. Met het vorderen van de leeftijd neemt de spierkracht en spiermassa af. Het behoud van gezonde en sterke spieren is belangrijk om goed in beweging te kunnen blijven. In beweging blijven en mobiliteit zijn weer een essentieel onderdeel van gezond ouder worden

Magnesium en stress

Magnesium wordt ook vaak in verband gebracht met stress. Nu is het onterecht om te beweren dat magnesium ervoor zorgt dat u minder stress zult ervaren. Die bewering mag niet worden gemaakt. Magnesium is wel goed voor de gemoedstoestand en draagt bij aan de geestelijke veerkracht. Magnesium is bovendien goed voor de leerprestatie, het concentratievermogen en het geheugen. Daarnaast ondersteunt magnesium het energieniveau en helpt het om vermoeidheid en moeheid te verminderen. Dit alles samen zorgt ervoor dat een voldoende magnesiuminname bijdraagt aan het zich fit zult voelen en een gunstig effect heeft op de vermindering van vermoeidheid.

Wat is de beste tijd om magnesium in te nemen?

Bij sommige magnesium tabletten staat in de bijsluiter vermeld dat u deze het beste kort voor het slapen in kunt nemen. De gedachte hierachter is dat het supplement u zal helpen ontspannen goed is voor uw gemoedstoestand, waardoor u dieper en langer zult slapen. Aan de andere kant wordt ook wel gezegd dat u magnesium beter bij het ontbijt kunt innemen omdat het de natuurlijke energie in het lichaam activeert. Wat voor u het beste moment is om magnesium in te nemen is dus uiteindelijk aan u. 

Magnesium bijwerkingen 

Een magnesiumtekort komt niet snel voor. Magnesium zit namelijk in veel voedingsmiddelen, zoals graanproducten, groente, noten, melkproducten en vlees. De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid magnesium is 300 milligram voor een volwassen vrouw en 350 milligram voor een volwassen man. In principe kan deze hoeveelheid uit de dagelijkse voeding gehaald worden. Gebruikt u daarnaast nog magnesium tabletten dan loopt u wel het risico op een magnesiumoverschot (hypermagnesiëmie). 

Een teveel aan magnesium kan leiden tot de volgende klachten: 
  • - Misselijkheid
  • - Buikkrampen
  • - Diarree
  • - Dorst
  • - Lage bloeddruk

Om een overschot te voorkomen is het dus belangrijk dat u goed kijkt naar de hoeveelheid magnesium die het supplement bevat. Supplementen met meer magnesium dan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid zijn onder normale omstandigheden niet geschikt voor langdurig gebruik. 

Kies het magnesium supplement dat bij u past

Wilt u magnesium tabletten gebruiken dan is het dus niet zozeer van belang welk soort magnesium u kiest, maar hoeveel “elementair” magnesium het supplement bevat en hoeveel u daarvan opneemt in het lichaam. Houd er hierbij rekening mee dat uw dagelijkse voeding ook al magnesium bevat. Een handje noten bevat bijvoorbeeld al 54 milligram magnesium en een glas melk van 150 ml bevat 18 milligram en een volkoren boterham is goed voor 19 milligram magnesium. Zeker wanneer u dagelijks dus voldoende groenten, graanproducten, melk en vlees eet zal een minimale dosering magnesium al volstaan om een eventueel tekort aan te vullen. Wij adviseren u om magnesiumsupplementen alleen te gebruiken op advies van een arts of orthomoleculair therapeut.