Maandactie:  2e product van ons vitamine huismerk voor de halve prijs. Combineren mag.
Sluiten
Naar boven

Een gezonde leefstijl, 5 tips

Door Vitatheek - 09 augustus 2021 -
De zomer(vakantie) is bij uitstek een periode dat we onze diëten, sportieve prestaties, goede voornemens en andere zaken die passen bij een gezonde leefstijl even parkeren of op een laag pitje zetten. Lekker even wat rustiger aan, af en toe een terrasje pakken of uit eten, gezellig uitgebreid barbecuen en even wat minder sporten, het hoort er allemaal bij.

Helaas is het najaar wel het seizoen waarin virussen om zich heen grijpen en het daarom extra belangrijk is dat ons lichaam weerbaar is tegen alle verkoudheden en (griep)virussen die op de loer liggen. Daarom is het tijd om langzaam terug te keren naar een gezonde leefstijl en onze weerstand even een goede boost te geven. Wij helpen u alvast een beetje op weg met, wellicht wat open deuren, maar niettemin goede tips voor een gezond(er) leven.

Tip# 1 Beweeg voldoende

Een belangrijk onderdeel van een gezond leefpatroon is voldoende beweging. Anders dan vaak gedacht wordt hoeft dit niet per se te betekenen dat u heel intensief moet gaan sporten. Het algemene advies voor voldoende beweging luidt:- 2,5 uur per week bewegen. Dit kan zowel matig intensief als zwaar intensief zijn.

- Onder matig intensief wordt verstaan: wandelen, fietsen, zwemmen en dansen. Uw hart gaat sneller kloppen en u gaat sneller ademhalen. Zwaar intensief is bijvoorbeeld hardlopen, voetballen, fitness en vechtsporten. U gaat zweten en raakt buiten adem.
- Zorg ervoor dat u meerdere dagen per week sportieve activiteiten doet.
- Doe 2 keer per week activiteiten die uw botten en spieren versterken. Dit kunnen oefeningen zijn, fitness of krachttraining. Maar ook bijvoorbeeld springen of traplopen.
- Als u al wat ouder bent, zijn ook balansoefeningen aan te bevelen, zoals op één been staan, lunges, yoga en taichi.
- Probeer niet te lang en te vaak stil te zitten.

Voor tips en oefeningen zie:
Ons blog: 5 oefeningen voor thuis
7 oefeningen om thuis te sporten van de Hartstichting
praktische krachtoefeningen - Alles over sport
de beweegposter- Vilans.nl 

Tip#2 Eet gezond

Een gezond, gevarieerd voedingspatroon draagt bij aan een goede gezondheid. Onder goede voeding wordt verstaan:
- veel groente en fruit
- veel volkoren producten
- wekelijks peulvruchten
- ongeveer 3 eieren per week
- elke dag een handvol ongezouten noten
- enkele porties zuivel per dag, zoals melk of yoghurt
- 1 keer per week vis, bij voorkeur ‘vette’ vis
- beperk het gebruik van producten gemaakt van witte tarwebloem
- weinig rood of bewerkt vlees, zoals worst of vleeswaar
- zo min mogelijk dranken met suiker, zoals sap en fris

In ons assortiment vindt u een groot aantal producten die passen bij een gezonde leefstijl.
Bekijk ons alle producten in de categorie natuurvoeding
 
Volgt u een dieet met bijvoorbeeld alleen plantaardige producten, op basis van rawfood of kunt u wel wat inspiratie gebruiken voor gezonde recepten. Volg dan onderstaande links:



Tip#3 Zorg voor voldoende en goede nachtrust

Een goede nachtrust is belangrijk voor het algehele welzijn. Voldoende nachtrust draagt bij aan een goede weerstand en heeft een positief effect op de mentale gesteldheid. Niet alleen de hoeveelheid, maar ook de kwaliteit van de slaap is daarom ook belangrijk als het gaat om een gezonde leefstijl. Zorg daarom elke dag voor voldoende nachtrust en ontspanning. Vaste tijden voor het naar bed gaan en opstaan kunnen hierbij helpen. Ook ontspanningsoefeningen, het beperken van cafeïne, nicotine en het gebruik van apparaten als de tv, tablets, pc en de mobiele telefoon vlak voor het slapengaan dragen bij aan een goede nachtrust. Verder is het belangrijk om te zorgen voor een goed geventileerde en verduisterde slaapkamer, een comfortabel bed en goed zittende nachtkleding.

Heeft u ondanks alles toch moeite met in slaap vallen kunt u eventueel overwegen om een kruiden of vitaminepreparaat ter ondersteuning van de nachtrust zoals Orthica Slaap Support te proberen. Voor meer producten kijk hier.

Tip#4 Matig uw alcoholgebruik

Van (overmatig) alcoholgebruik is bekend dat het een negatief effect heeft op de gezondheid. Het advies is daarom om geen alcohol te drinken, of in ieder geval niet meer dan 1 glas per dag. Dit advies is hetzelfde voor mannen en vrouwen. Steeds meer mensen proberen hun alcoholgebruik te beperken. Bent u ook op zoek naar een alcohol alternatief? Probeer de producten van No Ghost in a bottle eens.

Tip#5 Controleer of u voldoende vitamines binnenkrijgt

Met gezond eten en genoeg buiten zijn krijgt u al veel vitamines binnen. In sommige gevallen kan het toch aan te raden zijn om wat extra vitamines in te nemen. De meest voorkomende tekorten zijn in dit geval:

Vitamine D

Als u een getinte huid heeft, niet elke dag minimaal een half uur buiten komt, een sluier of burka draagt, een vrouw bent ouder dan 50 jaar of een man ouder dan 70 bent dan wordt geadviseerd elke dag extra vitamine D in te nemen.

Vitamine B12

Bent u veganist dan krijgt u mogelijk onvoldoende vitamine B12 binnen met uw voeding, omdat vitamine B12 voornamelijk in dierlijke producten voorkomt. Neem daarom elke dag producten met (toegevoegd) vitamine B12 en/of een tablet vitamine B12 (met 2,8 microgram B12).

Lukt het u nog niet om een volledig gebalanceerd voedingspatroon aan te houden dan is het mogelijk om uw voeding aan te vullen met voedingssupplementen, vitaminepreparaten of mineralen. Bent u bijvoorbeeld geen liefhebber van vis dan heeft u de keuze uit een ruim assortiment capsules met visolie of algenolie om te voorzien in de nodige omega 3 vetzuren. Ook zijn er diverse soorten multivitamine tabletten en andere vitaminepreparaten verkrijgbaar die u helpen ervoor te zorgen dat u van alle essentiële vitamines de ADH* (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) binnenkrijgt. En kunt u mineralen als calcium, magnesium en zink die u bijvoorbeeld door een veganistische levensstijl mogelijk tekort komt aanvullen met een van de producten uit ons assortiment mineralen.

Meer tips over gezond leven en gezonde voeding kunt u vinden op onze inspiratiepagina’s.