Naar boven

Waarom ben ik zo moe in de winter?

Door Vitatheek - 02 januari 2024 - Gezondheid , Supplementen , Voeding
December is een gezellige, maar drukke en ook vermoeiende tijd. Door alle drukte zorgen we vaak wat minder goed voor onszelf en komen we af en toe wat slaap tekort. Om ons heen horen we in deze tijd en aan het begin van het nieuwe jaar dan ook vaak dat mensen moe zijn en weinig gemotiveerd zijn om in beweging te komen. Dat is heel begrijpelijk en er is ook niks mis mee om lekker onder een dekentje op de bank te kruipen, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat we hier in blijven hangen.

Heeft u moeite om energiek te blijven? Wij leggen u hieronder uit waarom u zich moe voelt in de winter, wat u eraan kunt doen en wat de beste supplementen zijn voor meer energie.

Waarom ben ik zo moe in de winter?

Om goed te kunnen begrijpen hoe u iets kunt doen tegen verminderde energie is het handig om te weten waar dit vermoeide gevoel eigenlijk vandaan komt. Dit heeft vaak meerdere oorzaken waarvan we enkele veelgehoorde noemen:

#1 Snoepen

Meer eten, en met name het eten van zoete dingen, zorgt ervoor dat de bloedsuikerspiegel een aantal keer per dag stijgt. Dit geeft in eerste instantie een energiek gevoel, maar al snel voelt u zich juist moe en krijgt u weer trek. Als u hieraan toegeeft zal de bloedsuikerspiegel opnieuw stijgen waardoor u in een vicieuze cirkel terechtkomt.

Gek genoeg zal een schommelende bloedsuikerspiegel niet alleen zorgen voor een vermoeid gevoel en minder energie overdag, het kan ook nadelig zijn voor de nachtrust. Probeer de bloedsuikerspiegel dus de hele dag zo stabiel mogelijk te houden. Eet niet te veel en probeer het aantal eetmomenten per dag te beperken. Eet ook zo gezond en gevarieerd mogelijk. Vermijd hierbij een teveel aan suikers en zorg ervoor dat u wel alle essentiële voedingsstoffen binnenkrijgt. Voor een goede nachtrust is het aan te raden om 3 uur voor het slapengaan niets meer te eten. Maar een hongerig gevoel is ook niet bevorderlijk voor de nachtrust. Dus heeft u toch nog trek, eet dan een beetje yoghurt, een handje (ongezouten) noten of een banaan voordat u naar bed gaat.

Tip! Lees het boek 'Eet meer energie' van Marjolein Dubbers
 
#2 Beweging

Het gebrek aan daglicht en het slechte weer zorgen ervoor dat we minder actief zijn. Doordat we minder bewegen worden we slaperig en voelen ons vermoeid. Dat klinkt misschien gek, omdat u zou kunnen denken dat u door minder te bewegen energie bespaart. Maar in werkelijkheid zorgt het verbruiken van energie er juist voor dat we méér energie krijgen. Dit betekent niet dat u de hele dag in touw moet zijn, voldoende en kwalitatieve ontspanning is namelijk ook heel belangrijk. Zoals met zoveel dingen is het dus zaak om een goede balans te vinden.

Het algemene advies luidt hierbij om minimaal 30 minuten te bewegen. Dit kan natuurlijk door een rondje te gaan hardlopen, maar mag gerust ook een heerlijke wandeling met de hond of een vriendin door de natuur zijn. Het gaat niet om de intensiteit van de activiteit maar om het feit dat u in beweging bent. Kies er bij voorkeur voor om actief te zijn in de buitenlucht en dan ook nog eens het liefst aan het begin van de dag. Daglicht, en dan met name ochtendlicht, geeft namelijk energie.

TIP Het zonlicht is in de wintermaanden vaak niet sterk genoeg om ons te voorzien van het dagelijkse portie vitamine D dat we zo hard nodig hebben in deze tijd. Een vitamine D supplement kan hier uitkomst bieden.

Goede ontspanning is minstens zo belangrijk voor ons energieniveau, onze slaap en onze gemoedstoestand als voldoende beweging. Gun uzelf dus ook regelmatig even wat rust. Maak ook tijd vrij om de dingen te doen waar u blij van wordt en zeg eens wat vaker nee tegen dingen die veel moeite kosten of waar u eigenlijk geen zin in heeft. U zult merken dat u hier ook veel energie van zult krijgen.

 
#3 Drinken

Over het algemeen drinken we minder water wanneer het buiten koud is dan bijvoorbeeld in de zomer. De verminderde vochtinname leidt vaak tot meer trek en minder afvoer van afvalstoffen. Ook dit kan een vermoeid gevoel veroorzaken. Juist in een tijd waarin we wat minder energie hebben is het dus belangrijk om er goed op te letten dat we voldoende drinken. Het beste is het natuurlijk om water te drinken, maar ook koffie, thee en sappen zijn een goede bron van vocht. Voeg ook eens een smaakje toe aan het water, bijvoorbeeld een takje munt of wat vruchten zoals limoen of wat rood fruit.

Begin de dag in ieder geval met een glas water en zorg er ook voor dat u altijd iets te drinken binnen handbereik heeft. Gaat u op pad, neem dan een flesje water mee. Zet ook eens een fles of karaf water op tafel of op uw bureau. U zult merken dat u veel sneller geneigd bent om iets te drinken te pakken. Installeer eventueel een watermeter op uw telefoon. Er zijn verschillende handig apps verkrijgbaar waarmee u kunt bijhouden hoeveel u drinkt op een dag. Dit maakt het veel zichtbaarder hoeveel u daadwerkelijk drinkt op een dag en vormt een stimulans om steeds een beetje meer te drinken.

 

Zo blijft u energiek

De oorzaken van verminderde energie moeten vaak gezocht worden in een combinatie van bovenstaande factoren. Minder drinken zorgt bijvoorbeeld voor meer trek. En als we minder bewegen is de kans ook groter dat we minder drinken. Als we echt iets aan het vermoeide gevoel willen doen zullen we dus rekening moeten houden met al het bovengenoemde en moeten we er dus voor zorgen dat we voldoende blijven bewegen en drinken terwijl we de drang om te eten en te snoepen moeten onderdrukken.

Dit gaat het beste als we hierin een vaste regelmaat vinden. De kans op succes is ook het grootst als we niet meteen te veel aan ons dagelijkse eet- en leefpatroon veranderen en niet direct heel veel van onszelf verlangen. Probeer dus kleine stappen te maken en geef niet op als het u een keer niet lukt om u aan uw nieuwe patroon te houden. Wees ook niet te streng voor uzelf, het is natuurlijk ook heerlijk om af en toe eens lekker helemaal niets te doen of om uzelf te trakteren op iets lekkers. Voordat u het weet is de winter weer voorbij!

Supplementen voor meer energie

Kunt u wel een steuntje in de rug gebruiken? Deze supplementen bevatten de juiste vitaminen en mineralen om eventuele tekorten aan te vullen en uw energieniveau weer op peil te helpen. 

Onze top 5 energie supplementen:

Supradyn Complex forte

Sta actief in het leven! Supradyn Complex Forte geeft als aanvulling op de voeding een steuntje in de rug wanneer u extra energie bij vermoeidheid goed kunt gebruiken. De vitamines B2, B3, B5, B6, B12, C, het mineraal magnesium en het sporenelement ijzer in dit supplement activeren extra energie bij vermoeidheid.

Bestel Supradyn Complex forte met korting 
Door onze klanten beoordeeld met een 8,5

Royal Green Immune & Energy Bio

Royal Green Immune & Energy bevat een krachtige combinatie van gecertificeerd biologische echinacea (rode zonnehoed), echte ginseng en maar liefst 5 paddenstoelen. Gegarandeerd gekweekt zonder het gebruik van bestrijdingsmiddelen, 100% puur en vrij van vulstoffen.

25% korting op Royal Green Immune & Energy

Davitamon Energie Boost Bosvruchten

In sommige situaties, zoals bij vermoeidheid, in drukke perioden of bij lusteloze gevoelens, kan het lichaam een verhoogde behoefte aan energie hebben. Davitamon Energie Boost bevat een hoog gehalte aan vitamines, heeft een lekkere bosvruchtensmaak en is zonder water in te nemen. Vitamine B2, B3, B6, B12, ijzer geven je extra energie bij vermoeidheid. Zink en vitamine B11 helpen bij de weerstand tegen stress. Vitamine B1, B3, B8, B11 en B12 hebben een positieve invloed op het geheugen en concentratievermogen.

Davitamon Energie Boost bestellen

Artelle Rhodiola Ginseng Energiebalans

Kruidenpreparaat met rhodiola en ginseng.

Beoordeeld met een 8,7 door de klanten van Vitatheek
Bestel Artelle Rhodiola Ginseng Energiebalans

Dagravit Totaal 30

Haal alles uit je dag met Dagravit Totaal 30 Weerstand & Energie! Deze lekkere dubbel-laags kauwtablet met limoensmaak is een aanvulling op je dagelijkse voeding. Dagravit Totaal 30 Weerstand & Energie bevat vitaminen zoals vitamine C, mineralen zoals zink, plantenextracten en andere nutriënten. Vitamine A, C en de mineralen selenium en zink ondersteunen het immuunsysteem. Vitamine C ondersteunt het energieniveau.

Dagravit Totaal 30 altijd met korting

 
Verder lezen?


Lees ook: Welke vitaminen tegen vermoeidheid? | 5 Tips tegen vermoeidheid | Voel je fit met deze 5 tips



*DISCLAIMER* Een gevarieerde, evenwichtige voeding en een gezonde levensstijl zijn belangrijk. Een voedingssupplement is geen vervanging van een gevarieerde voeding. Aanbevolen dosering niet overschrijden. Buiten bereik van jonge kinderen houden. Droog, afgesloten en bij kamertemperatuur bewaren, tenzij anders geadviseerd op het etiket. Raadpleeg een deskundige alvorens supplementen te gebruiken in geval van zwangerschap, lactatie, medicijngebruik en ziekte.