Naar boven

Voel je fit met deze 5 tips

Door Vitatheek - 09 januari 2023 - Gezondheid , Supplementen , Verzorging , Voeding
Je fit voelen is heel persoonlijk. Voor de een betekent dit de conditie hebben om een marathon te lopen, voor de ander is fit zijn genoeg energie hebben om de dag door te komen. Fitheid is dan ook geen kwestie van zijn, maar van voelen. U voelt zich fit als u lichamelijk én geestelijk in staat bent om de dingen te doen die u wilt doen.

Voor een gedeelte wordt dit bepaald door zaken als lichamelijk beperkingen - tijdelijk of permanent - of bijvoorbeeld leeftijd. Maar ook psychische gesteldheid, de omgeving, het seizoen en vooral levensstijl spelen hierbij een belangrijke rol. Aan sommige factoren kunt u moeilijk of niets veranderen, maar er is wel een aantal dingen die u kunt doen om uzelf fitter te voelen. Hieronder geven we 5 tips en noemen we producten die u hierbij kunnen helpen.

#1 Bewegen

We beginnen met een open deur: door meer te bewegen zult u zich fitter voelen. We weten het eigenlijk allemaal, maar vinden het vaak lastig om hier iets mee te doen. De gouden tip is daarom ook: begin klein. U hoeft niet elke dag 2 uur naar de sportschool om u fitter te voelen, als u begint met dagelijks 15 tot 30 minuten lichaamsbeweging zult u al merken dat uw conditie verbetert. Deze beweging hoeft ook niet direct heel actief te zijn. Wat simpele oefeningen, een korte wandeling of fietstocht, de trap pakken in plaats van de lift, het zijn allemaal eenvoudige manieren om meer te bewegen. En het mooie is, door klein te beginnen zult u langzaam aan meer energie krijgen waardoor u vanzelf ook meer in beweging zult komen.

#2 Voeding

Nog zo’n cliché: let op uw voeding. Door bewust bezig te zijn met uw voeding kunt u uw gezondheid verbeteren. Ook hier geldt dat u voor het beste resultaat niet te veel van uzelf moet verwachten. Grote en drastische veranderingen zijn veel lastiger vol te houden dan stap voor stap iets te verbeteren aan uw voedingspatroon. Door heel bewust keuzes te maken en bepaalde producten te vermijden of juist aan uw dagelijkse voeding toe te voegen is het voor de meeste mensen veel gemakkelijker om een gezond voedingspatroon te verkrijgen én te behouden.

Bestel natuurvoeding met korting

Ga voor hulp en handige tools om te beginnen met gezonder eten naar de website van Het voedingscentrum of schakel de hulp van uw huisarts of een diëtist in.

#3 Multivitamines

Heeft u een gezond voedingspatroon dan krijgt u hoogstwaarschijnlijk ook voldoende vitamines binnen. Maar zo lang uw voeding nog niet zo gezond is als u zou willen kunt u er ook voor kiezen om wat extra vitamines en mineralen in te nemen. Sommige voedingsstoffen zoals Vitamine C, Ijzer, Magnesium en Vitamine B12 activeren de natuurlijke energie in het lichaam en helpen vermoeidheid en moeheid te verminderen. Als u zich minder moe voelt is de kans groter dat u meer beweegt en bent u vaak beter in staat om vol te houden als het gaat om het maken van gezonde keuzes. Multivitamines zijn in de meeste gevallen een handige keuze. Deze bevatten namelijk een combinatie van alle belangrijke vitamines en mineralen in een goede dosering. Kies bij voorkeur wel voor een multivitamine die speciaal is afgestemd op uw persoonlijke behoefte. Zo zijn er o.a. multivitamine supplementen voor senioren, zwangere vrouwen, mannen en kinderen verkrijgbaar.

Een goed voorbeeld hiervan zijn de Elke dag multivitamines van Vitals. Deze zijn verkrijgbaar in een groot aantal verschillende varianten.

Snel meer energie? Bestel Davitamon Energie Boost forte met 25% korting.

#4 Rust en ontspanning

Misschien wel net zo belangrijk als voldoende bewegen - of misschien zelfs belangrijker - voor je fit voelen is voldoende rust en ontspanning. In sommige gevallen gaan deze twee ook samen, bijvoorbeeld als u een heerlijke wandeling maakt door de natuur, of op het gemak een paar baantjes trekt in het zwembad. Maar ook los van de beweging is het goed om ervoor te zorgen dat u zich elke dag voldoende ontspant zodat uw lichaam en/of geest tot rust komen, u stressgevoelens tegengaat en u goed kunt slapen.


Ook ontspanning is iets heel persoonlijks. Voor de een is dit lekker op de bank met een goed boek en een kop warme thee, anderen ontspannen volledig als zij hun hobby uitoefenen en sommigen ontspannen volledig van een wandeling met de hond of van een warm bad of een massage. Belangrijk is in ieder geval om uit te vinden wat voor u de beste manier is om te ontspannen en hier liefst dagelijks, maar in ieder geval, regelmatig tijd voor vrij te maken. Zorg er daarnaast voor dat u voldoende nachtrust krijgt. U zult zien dat u het hierdoor ook gemakkelijker wordt om meer te bewegen en gezonder te eten. 
Tip! Probeer niet alleen te ontdekken wat u helpt ontspannen en hoe u het beste tot rust komt, maar houd ook bij wat u juist stress geeft of onrustig maakt. Schrijf deze dingen op of praat hierover met bijvoorbeeld uw partner, vrienden, huisarts of werkgever.

#5 Huidverzorging

Je fit voelen is niet alleen een kwestie van goed voor de innerlijke mens zorgen. Ook door uw huid te verwennen kunt u ervoor zorgen dat u zich beter voelt. We noemden hiervoor al de massage en een ontspannend bad, maar ook een goede reiniging van de huid, een hydraterend gezichtsmasker of een voedende huidcrème en bodylotions kunnen wonderen doen. En wilt u uw lichaam echt eens goed laten in de watten leggen, boek dan een dagje wellness met uw partner of een vriendin. Want wie zich goed voelt van buiten, voelt zich sterker van binnen.

Lees dit blog voor tips voor huidverzorging in het najaar

Bekijk ons assortiment lichaamsverzorging
 

Of ga direct naar: Weleda aanbiedingen | Eucerin aanbiedingen

Lees ook: Tips voor meer energie en betere weerstand