Naar boven

Wat doet Magnesium voor uw lichaam?

Magnesium special - wat is het en wat doet het?
Steeds meer mensen worden zich bewust van het belang van magnesium voor het menselijk lichaam. Wij vinden dat een goede ontwikkeling, want een gezond lichaam is ontzettend belangrijk. Natuurlijk is dat afhankelijk van een heleboel factoren, maar we vertellen u vandaag graag meer over magnesium.

Magnesium draagt o.a. bij aan de instandhouding van normale botten en tanden en aan een normale werking van de spieren. Ook draagt het bij aan de vermindering van vermoeidheid en moeheid.*  Heel belangrijk dus! 
Het mineraal magnesium stuurt daarnaast ook weer honderden enzymen aan, die ook weer een functie hebben. Dat gaat misschien wat ver om toe te lichten, maar belangrijk is wel om te weten wat magnesium voor uw lichaam betekent.

Behalve dat het helpt om vitaminen op te nemen, draagt magnesium ook bij andere belangrijke lichaamsfuncties:

- draagt bij aan de instandhouding van normale botten en tanden
- draagt bij aan de normale werking van spieren
- draagt bij aan een normaal energieleverend metabolisme
- draagt bij aan de vermindering van vermoeidheid en moeheid
- draagt bij aan de normale werking van het zenuwstelsel

 
Magnesium uit voedsel

Uw lichaam heeft magnesium nodig, maar kan het niet zelf aanmaken. Het moet dus uit voedsel opgenomen worden, of, als u aanvulling nodig heeft, uit magnesium tabletten. Magnesium zit onder andere in volkoren brood- en graanproducten, maar ook in zuivel (melk), vlees, noten en in sommige groenten, waaronder spinazie. Een gevarieerde voeding is dus belangrijk. 

Wist u dat zelfs water kan bijdragen aan uw magnesiumbehoefte? Het is dan wel afhankelijk van hoeveel magnesium het water bij u uit de kraan bevat, want dat varieert sterk per regio.

 

Hoeveel magnesium heb ik nodig? Magnesium tekort

Omdat magnesium in veel verschillende soorten voeding zit, is gevarieerd eten heel belangrijk. Het zal dan ook eerder voorkomen bij een eenzijdige voeding (waar weinig magnesium in zit). Kenmerken van een magnesium tekort zijn lusteloosheid, vermoeidheid en spierkrampen. Dit zijn natuurlijk wel kenmerken die ook van toepassing kunnen zijn op andere problemen, dus u kunt voor de zekerheid altijd uw huisarts raadplegen.

Gemiddeld hebben vrouwen zo'n 250 a 300mg magnesium per dag nodig en mannen 300 a 350mg. Dit is een algemene richtlijn, het kan per persoon verschillen. Ook is de magnesium behoefte bij sommige groepen anders, zoals bij zwangere vrouwen, kinderen of ouderen. Er zijn magnesium pillen in veel verschillende hoeveelheden (milligram) verkrijgbaar. U kunt kiezen uit magnesium pillen (het meeste aanbod), magnesium poeder of vloeibare magnesium.

Bekijk het complete Magnesium assortiment
 

* Magnesium is een voedingssupplement. Aanbevolen dosering niet overschrijden. Een gevarieerde, evenwichtige voeding en een gezonde levensstijl zijn belangrijk. Een voedingssupplement is geen vervanging van een gevarieerde voeding. Buiten bereik van jonge kinderen houden. Droog, afgesloten en bij kamertemperatuur bewaren, tenzij anders geadviseerd op het etiket. Raadpleeg een deskundige alvorens supplementen te gebruiken in geval van zwangerschap, lactatie, medicijngebruik en ziekte.