Maandactie:  2e product van ons vitamine huismerk voor de halve prijs. Combineren mag.
Sluiten
Naar boven

Welke supplementen in de winter?

Door Vitatheek - 21 november 2022 - Gezondheid , Supplementen , Voeding
We weten het allemaal: in de wintermaanden is het belangrijk om te werken aan een goede weerstand. Maar met de drukte van de feestdagen, het koude en gure weer en de korte donkere dagen lukt het veel mensen toch minder goed om voldoende te bewegen, gezond te eten en de stress buiten de deur te houden. Om uw weerstand een klein duwtje in de rug te geven kunt u er dan voor kiezen om even wat extra vitaminen in te nemen. Maar weet u aan welke vitaminen uw lichaam nu behoefte heeft? En is het beter om voor losse vitaminen te kiezen of is een multivitamine ook goed? U leest het hier. 

Vitaminen en het immuunsysteem

Er is een aantal vitaminen die een rol spelen bij een normale werking van het immuunsysteem: 


Voor een goede werking van het immuunsysteem is het van belang dat u van al deze vitaminen de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (adh) binnen krijgt. Een gevarieerd dieet is in de meeste gevallen al toereikend. Maar voor de zekerheid kunt u ook tijdelijk supplementen gebruiken. Zorg er dan wel voor dat u de adh niet overschrijdt. Hieronder leest u per vitamine welke voedingsmiddelen rijk zijn aan deze vitamine en wat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor volwassenen is. Ook als er een officiële bovengrens voor toevoeging van vitaminen aan supplementen geldt kun je dat hieronder lezen. Door te klikken op de link in de bovenstaande opsomming kunt u ook direct naar een bepaalde vitamine gaan. 



Vitamine A

Vitamine A zit in dierlijke producten, met name in de lever. Het komt o.a. voor in vlees en vleeswaren, zuivelproducten, vis en eidooiers. Daarnaast wordt het soms toegevoegd aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten. Er geldt een dagelijkse aanbeveling van 800 microgram vitamine a voor een volwassen man en 680 microgram voor een volwassen vrouw.

Vitamine A supplementen
 
Vitamine B12 

Vitamine B12 zit alleen in dierlijke producten, zoals melk, melkproducten, vlees, vleeswaren, vis en eieren. Voor veganisten geldt daarom het advies om altijd extra vitamine B12 in te nemen of producten te gebruiken met toegevoegd vitamine B12. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine B12 is 2,8 microgram voor mannen en vrouwen vanaf 14 jaar.

Vitamine B12 kopen
 
Vitamine B6

Vitamine B6 is een wateroplosbare vitamine die vooral te vinden is in vlees, eieren, vis, brood en graanproducten, aardappelen, peulvruchten, groente, melk, melkproducten en kaas. De aanvaardbare bovengrens van vitamine B6 is 25 milligram per dag voor volwassenen. Voor kinderen ligt deze grens lager en is per leeftijdsgroep een andere grens vastgesteld. Langdurig dagelijks gebruik van hooggedoseerde supplementen (meer dan 21 milligram vitaminen B6) wordt afgeraden. Dit kan leiden tot aandoeningen aan de zenuwen in de armen en benen. 

Vitamine B6 supplementen
 
Vitamine C

Van vitamine C wordt vaak gedacht dat dit vooral in citrusvruchten zit, maar ook koolsoorten, kiwi's en paprika's zijn rijk aan vitamine C (ascorbinezuur). Vitamine C is oplosbaar in water. Groenten met vitamine C kun je daarom het beste zo kort mogelijk koken, op deze manier blijven de meeste vitamines behouden. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C voor mannen en vrouwen vanaf 14 jaar is 75 milligram. 

Bekijk alle vitamine C supplementen
 
Vitamine D

Vitamine D komt nauwelijks voor in onze voeding, maar wordt aangemaakt in het lichaam onder invloed van blootstelling aan de zon. Dit is dan ook de vitamine waarbij het risico op een tekort in de winter het grootst is. Gelukkig zijn er heel veel supplementen beschikbaar die u helpen om aan de adh van 10 microgram vitamine D te komen. Bent u boven de 70 dan geldt een adh van 20 microgram per dag.  

Vitamine D kopen
 
Vitamine B11 (foliumzuur)

Foliumzuur komt van nature voor in groenten, vooral de groene soorten, volkorenproducten, brood, vlees en zuivel. In Nederland mag foliumzuur ook aan voedingsmiddelen foliumzuur worden toegevoegd. Het is ook verkrijgbaar als supplement. Omdat een teveel aan foliumzuur uit supplementen ervoor kan zorgen dat een vitamine B12-tekort niet ontdekt wordt, heeft de Europese Voedselveiligheid Autoriteit (EFSA) een aanvaardbare bovengrens voor foliumzuur uit supplementen vastgesteld. Die is voor volwassenen boven de 18 jaar vastgesteld op 1000 microgram per dag. Tenzij zwanger geldt voor iedereen ouder dan 14 jaar een adh van 300 microgram per dag. 

Foliumzuur supplementen bekijken
 
Multivitamine supplementen

Geen zin om allerlei pillen, poeders of capsules in te nemen? Ga voor een multivitamine supplement. Deze bevat een heel scala aan vitaminen en mineralen in afgepaste doseringen. Kies bij voorkeur een supplement dat bij u past, bijvoorbeeld speciaal voor (zwangere) vrouwen, voor 55+ of kinderen. Deze supplementen bevatten namelijk doseringen die aansluiten bij de gemiddelde behoefte voor uw leeftijd of geslacht. Behalve de verschillende vitaminen bevatten multivitaminen ook diverse andere essentiële voedingsstoffen zoals ijzer, calcium en zink.

Direct naar de multivitaminen
 

Overige supplementen voor ondersteuning van het immuunsysteem

Ook de volgende mineralen hebben een positieve invloed op het immuunsysteem:

Hiervoor geldt hetzelfde als voor de genoemde vitaminen: bij een gevarieerd en gezond dieet zult u waarschijnlijk geen tekort aan deze voedingsstoffen hebben. Maar om er zeker van te zijn dat u  er voldoende van binnenkrijgt kunt u supplementen gebruiken. Zoals gezegd worden deze ook vaak toegevoegd aan multivitamine supplementen.