Naar boven

Wat is een voedingssupplement

Door Vitatheek - 24 januari 2023 - Gezondheid , Supplementen
10 veelgestelde vragen over voedingssupplementen

Voedingssupplementen zijn er in alle soorten en maten. Er zijn tabletten, capsules, poeders en vegicaps verkrijgbaar. Sommige supplementen bevatten een enkele voedingsstof en andere juist een heel scala aan nutriënten. De supplementen worden geproduceerd door een groot aantal verschillende producenten en verkocht in talloze webshops. Er bestaan 100% natuurlijke supplementen, maar er zijn ook supplementen die synthetische ingrediënten bevatten.

Daarom is het geen wonder als u het spoor bijster raakt in de wereld van voedingssupplementen. Of u zich afvraagt of u misschien ook voedingssupplementen zou moeten innemen, alle voedingssupplementen veilig te gebruiken zijn, of er bijwerkingen mogelijk zijn en welke supplementen voor u geschikt zijn. In dit blog geven wij daarom antwoord op de vraag Wat zijn supplementen? en 9 andere veelgestelde vragen over voedingssupplementen:

1. Wat zijn supplementen?
2. Welke supplementen zijn veilig om te gebruiken?
3. Zijn er bijwerkingen van het nemen van supplementen?
4. Kan ik alle voedingsstoffen die ik nodig heb uit mijn dieet halen?
5. Kan ik te veel supplementen nemen?
6. Welke supplementen moet ik nemen voor een gezonde levensstijl?
7. Welke supplementen zijn specifiek bedoeld voor mannen of vrouwen?
8. Moet ik multivitamines nemen als ik een gezonde levensstijl heb?
9. Zijn er specifieke supplementen die ik moet nemen als ik vegetariër of veganist ben?
10. Zijn er specifieke supplementen die ik moet nemen als ik zwanger ben?

1. Wat zijn supplementen?

Supplementen kunnen een aanvulling zijn op de dagelijkse voeding. Het innemen van voedingssupplementen is in principe niet nodig wanneer men voldoende, gezond en gevarieerd eet. Slechts bij enkele groepen mensen (bijvoorbeeld ouderen, zwangeren of veganisten) wordt het gebruik van supplementen zoals vitamine D, foliumzuur standaard aanbevolen. Voedingssupplementen bevatten vitamines, mineralen en/of bioactieve stoffen, maar ook kruiden en kruidenextracten. Ze komen voor in verschillende vormen. Zo zijn er onder meer tabletten, capsules, poeders, drankjes en druppels verkrijgbaar. Voedingssupplementen worden gebruikt om de inname van bepaalde voedingsstoffen te verhogen. Voorbeelden van veel gekozen supplementen zijn omega-3 visolie of algenolie, vitamine D en multivitamines.

Alle supplementen in ons assortiment bekijken


2. Welke supplementen zijn veilig om te gebruiken?


Voedingssupplementen worden geproduceerd onder streng toezicht van de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA). De meeste supplementen die te verkrijgen zijn bij de (online) drogist of apotheek zijn daarom veilig te gebruiken. Dat wil zeggen, als ze worden gebruikt volgens de aanbevolen doseringen en de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden niet overschreden worden. Gebruikt u medicijnen of heeft u gezondheidsproblemen dan kunnen ook specifieke voedingssupplementen aan te bevelen zijn. Omgekeerd kunnen voedingssupplementen een interactie hebben met geneesmiddelen met bijvoorbeeld bijwerkingen of het falen van therapie tot gevolg. Raadpleeg daarom altijd een arts, apotheker, diëtist of orthomoleculair therapeut voordat u begint met het gebruik van een supplement en meldt het gebruik van supplementen altijd bij al uw zorgverleners vanwege eventuele wisselwerkingen met reguliere geneesmiddelen.

3. Zijn er bijwerkingen van het nemen van supplementen?


Ook als u geen medicijnen gebruikt of gezondheidsproblemen heeft kunt u bij het gebruik van sommige supplementen last krijgen van bijwerkingen. Dit is vaak afhankelijk van de stof en de dosering. De ernst van de bijwerkingen kan variëren van mild tot ernstig. Zoals eerder gezegd kunnen supplementen een wisselwerking met medicijnen hebben. Het is daarom belangrijk om te overleggen met een arts of apotheker voordat u begint met het nemen van supplementen en het gebruik ervan altijd te melden.

4. Kan ik alle voedingsstoffen die ik nodig heb uit mijn dieet halen?

Als u gevarieerd eet en bewust kiest kunt u meestal zonder problemen alle voedingsstoffen die u nodig heeft uit uw gezonde voeding halen. In de praktijk blijkt dit soms toch wat lastig te zijn. Sommige mensen kunnen moeite hebben om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen, bijvoorbeeld ouderen, vegetariërs en veganisten, of mensen met bepaalde gezondheidsproblemen. In die gevallen kunnen supplementen nuttig zijn. Om te bepalen of dit op u van toepassing is kunt u het beste advies vragen van bijvoorbeeld uw arts, diëtist of orthomoleculair therapeut. 

5. Kan ik te veel supplementen nemen?


Een goed supplement bevat in de basis voedingsstoffen in de juiste dosering. Dus zo lang u zich houdt aan de aanbevolen dosering, dat wil zeggen de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) of de hoeveelheid zoals aanbevolen door het voedingscentrum, is het in principe niet mogelijk om te veel van een supplement in te nemen. Te veel supplementen kan in sommige gevallen leiden tot bijwerkingen die licht tot ernstig van aard kunnen zijn. Om er zeker van te zijn dat u de juiste dosering gebruikt is het verstandig om een arts of diëtist te raadplegen voordat u begint met het gebruik van een supplement.

6. Welke supplementen moet ik nemen voor een gezonde levensstijl?


Voor een gezonde levensstijl is het in de eerste plaats belangrijk dat u gezond en gevarieerd eet. Verse groente en fruit en andere voedingsmiddelen zijn en blijven de beste bronnen voor vitamines en mineralen, in hun natuurlijke vorm. Als u gezond en gevarieerd eet is een supplement dus niet nodig. Ter aanvulling op uw voedingstoffen kunnen voedingsstoffen uit voedingssupplementen gehaald worden. Of dit nodig is hangt o.a. af van uw gezondheid, levensstijl en voedingsbehoeften. Vitamine D is een voorbeeld van een vitamine die veel groepen van mensen tekort komen. Lees hier meer over vitamine D. Een arts, dietist of orthomoleculair therapeut kan u adviseren over uw specifieke situatie. 

7. Welke supplementen zijn specifiek bedoeld voor mannen of vrouwen?


Mannen en vrouwen hebben niet dezelfde behoeften als het gaat om inname van bepaalde voedingsstoffen. Ook per leeftijdsgroep of gezondheidstoestand kan de behoefte verschillend zijn. Voedingssupplementen worden daarom vaak aangeboden in verschillende varianten. Zo zijn er vaak specifieke vitamineformules voor mannen en vrouwen verkrijgbaar, maar ook voor kinderen en senioren. Overweegt u een voedingssupplement te gebruiken kies dan bij voorkeur altijd voor een variant die het best aansluit bij uw persoonlijke situatie.

8. Moet ik multivitamines nemen als ik een gezonde levensstijl heb?

Het antwoord op deze vraag hangt in belangrijke mate af van uw levensstijl en voedingspatroon. Als u een gezonde levensstijl hebt en een uitgebalanceerd dieet eet, dan heeft u waarschijnlijk geen supplementen nodig. In sommige gevallen, bijvoorbeeld voor senioren, zwangeren, vegetariërs en veganisten, of mensen met bepaalde gezondheidsproblemen kunnen supplementen een nuttige aanvulling zijn. Overleg met uw arts of diëtist of dit ook voor u geldt en wat in dit geval het beste supplement is.

Alle multivitamines
 

9. Zijn er specifieke supplementen die ik moet nemen als ik vegetariër of veganist ben?

Als u vegetariër of veganist bent kunt u een grotere kans hebben op een tekort aan bepaalde voedingsstoffen. Voorkomende tekorten bij mensen met een vegetarisch of veganistisch dieet zijn een tekort aan ijzer, vitamine B12 of omega-3 vetzuren. Er zijn supplementen beschikbaar die deze voedingsstoffen bevatten en waarmee u een eventueel tekort kunt aanvullen.

10. Zijn er specifieke supplementen die ik moet nemen als ik zwanger ben?

Voor vrouwen die zwanger zijn of zwanger willen worden geldt het advies om extra foliumzuur in te nemen. Foliumzuur is een B-vitamine. Foliumzuursuppletie verhoogt de folaatstatus van de moeder. Een lage folaatstatus van de moeder is een risicofactor voor het ontstaan van een open ruggetje bij de zich ontwikkelende foetus. Het gunstige effect wordt verkregen bij een extra foliumzuurinname van 400 μg per dag door de vrouw gedurende ten minste één maand voor en maximaal drie maanden na de conceptie

Andere belangrijke voedingsstoffen tijdens de zwangerschap zijn ijzer en omega-3 vetzuren. Ijzer zit in voedingsmiddelen als rood (doorbakken) vlees, een gekookt ei, volkorenproducten, bonen en bladgroenten. Omega-3 vetzuren worden gevonden in o.a. vette (doorbakken) zalm, walnoten en lijnzaadolie.

Let op! Tijdens de zwangerschap kunt u niet alles zomaar eten. Vlees en vis moeten bijvoorbeeld goed verhit en doorbakken zijn. Uw arts of verloskundige kan u adviseren over uw dieet tijdens uw zwangerschap en het innemen van extra voedingsstoffen of supplementen. Ook op het voedingscentrum.nl vindt u een uitgebreid overzicht van wat u wel en niet mag eten tijdens uw zwangerschap.

Disclaimer

* Een gevarieerde, evenwichtige voeding en een gezonde levensstijl zijn belangrijk. Een voedingssupplement is geen vervanging van een gevarieerde voeding. Aanbevolen dosering niet overschrijden. Buiten bereik van jonge kinderen houden. Droog, afgesloten en bij kamertemperatuur bewaren, tenzij anders geadviseerd op het etiket. Raadpleeg een deskundige alvorens supplementen te gebruiken in geval van zwangerschap, lactatie, medicijngebruik en ziekte.