Naar boven

Plantaardig eten, hoe pak je dat aan?

Door Vitatheek - 21 november 2023 - Gezondheid , Voeding
Er komen steeds meer plantaardige producten op de markt. Deze grotere keuze maakt het voor ons gemakkelijker om te kiezen voor een plantaardig alternatief. Er is dan ook een duidelijke trend zichtbaar op dit gebied: steeds meer Nederlanders kiezen voor een plantaardig dieet. Overweegt u ook om wat vaker plantaardig te eten? Wij geven enkele simpele tips die u hierbij kunnen helpen.

Waarom plantaardig eten?

De motivatie voor mensen om vaker plantaardig te eten ligt voor een deel in duurzaamheid. Door minder vlees te eten belast je het milieu namelijk minder. Maar ook persoonlijke belangen zoals smaak, versheid, betrouwbaarheid en gezondheid spelen een belangrijke rol. Mensen die bewust af en toe plantaardige producten aan hun eetpatroon toevoegen worden ook wel flexitariërs genoemd. Zij schrappen vleesproducten niet volledig uit hun voeding, maar kiezen wel regelmatig voor een alternatief.

Ander voedingspatroon

Zoals met alle aanpassingen aan het voedingspatroon, kan ook het vaker plantaardig eten in het begin wat lastig zijn. Welke producten ga je vervangen, wat is een goed alternatief en hoe zorg je ervoor dat je alle essentiële vitaminen, mineralen en andere voedingsstoffen, zoals eiwitten, binnenkrijgt?

Om u een beetje op weg te helpen hebben we wat tips voor u: 

1. Begin klein

Alle begin is moeilijk. Een al te drastische wijziging aan het voedingspatroon is daarom vaak lastiger te realiseren en vol te houden dan een kleine, subtiele aanpassing. Kies bijvoorbeeld eens voor plantaardige melk in de koffie of vervang vlees en kip in gerechten door peulvruchten of noten. Pas om te beginnen ook uw favoriete gerechten en recepten aan in plaats van allerlei onbekende recepten uit te proberen. 

U hoeft ook niet direct overal dierlijke producten te schrappen. Het kiezen voor plantaardig broodbeleg kan al een grote stap zijn. Enkele voorbeelden van plantaardig broodbeleg zijn: 

  • - Vega variant van smeerworst, boterhamworst, kipfilet of ham;
  • - Groentespread, fruitspread, hummus, babaganoush of muhammara;
  • - Jam of appelstroop;
  • - 100% pindakaas of notenpasta;
  • - Vers fruit of gegrilde groente.

Ook het kiezen voor kleinere porties vlees is een goed begin. U kunt ervoor kiezen om het vlees gedeeltelijk te vervangen. Noten, bonen, linzen of andere peulvruchten zijn dan een goed alternatief.  

Natuurvoeding

In onze webshop vindt u een zeer uitgebreid assortiment natuurvoeding met een ruime keuze aan peulvruchten en andere groenten, noten en broodbeleg

Bezoek de natuurvoedingswinkel

2. Laat u inspireren

Heeft u weinig inspiratie voor het aanpassen van de bekende recepten of heeft u het gevoel dat u veel van hetzelfde eet? Er zijn voldoende kookboeken verkrijgbaar die inspiratie kunnen geven. Ook online zijn er veel inspiratiebronnen te vinden: in blogs, kookvideo’s en op de websites en social media kanalen van food influencers. 

3. Koop verse groente

De gemiddelde Nederlander eet slechts 9 verschillende soorten groenten op regelmatige basis. Dit is bijzonder weinig aangezien er veel meer soorten groenten bestaan en verkrijgbaar zijn. Misschien is de keuze in de lokale buurtsuper beperkt, maar ook op andere plekken zijn verse groenten verkrijgbaar. Zoals rechtstreeks bij de boer, op de markt of in een buitenlandse supermarkt. Dit heeft bijkomende voordelen: hoe verser de groente, hoe meer smaak en hoe meer u lokaal koopt, des te beter voor de natuur. Eten dat bij u in de buurt geteeld is en verkocht wordt hoeft namelijk geen grote afstanden af te leggen en dat scheelt in CO2. 

4. Maak een schema

Meer plantaardig eten betekent dat u bepaalde, dierlijke, producten gaat vervangen door een plantaardig alternatief. Hoewel we dierlijke producten niet per se nodig hebben bevatten deze wel een aantal voedingsstoffen die ons lichaam nodig heeft. Bedenk daarom vooraf welk alternatief u kiest en wat u nodig hebt om voldoende gezonde voedingsstoffen binnen te krijgen. Het kan hiervoor handig zijn om een schema te maken met producten en goede vervangers. Ook een weekplanning maakt het makkelijker om meer plantaardig te eten. Door vooraf te plannen wat u gaat eten en boodschappenlijstjes te maken hoeft u er minder bij na te denken.  

Dierlijke producten

Dierlijke producten zijn niet per definitie slecht, het volledig uitbannen hiervan is, vanuit het oogpunt van gezondheid, dan ook niet nodig. Vis en zuivel bieden bijvoorbeeld ook voordelen voor de gezondheid. Zo maakt zuivel, en specifiek melk, de kans op darmkanker kleiner* en dragen de onverzadigde vetzuren EPA en DHA uit vis bij tot de normale werking van het hart.*

Lees meer over onverzadigde vetzuren
*bij een dagelijkse inname van 250 mg EPA en DHA.

Dagelijks aanbevolen hoeveelheden

Probeer wel te voorkomen dat u meer eet dan de aanbevolen hoeveelheden. Hieronder geven wij per categorie aan hoeveel dat is.

  • - Vlees
    De aanbevolen hoeveelheid vlees voor een volwassene is 0 tot 500 gram vlees per week. Hiervan is maximaal 300 gram rood vlees, zoals rund- of varkensvlees. Bewerkt vlees, zoals hamburger, worst of vleeswaren, staat niet in de Schijf van Vijf. Probeer dit daarom zo min mogelijk te eten.
  • - Zuivel
    Voor een volwassene luidt het advies elke dag 300-450 ml zuivel te nemen. Dit kan melk, yoghurt of magere kwark zijn. Daarnaast kunt u ook nog +/- 40 gram kaas (2 belegde boterhammen) per dag eten. 
  • - Vis
    Er wordt aangeraden om 1 keer per week een portie vis te eten. Dit is bij voorkeur ‘vette’ vis, zoals haring, zalm of sardine. Vis eten beschermt tegen hart- en vaatziekten. 
  • - Eieren 
    Het eten van 2 tot 3 eieren per week past in een gezond eetpatroon. Naast eiwit bevatten eieren ijzer en vitamine B12. Eieren zijn daarom goede vleesvervangers.  Bent u volledig vegetarisch, dan kunt u 3 tot 4 eieren per week eten. 

Wat zijn de nadelen van plantaardig eten?

Aan het eten van plantaardig eten kleven ook enkele mogelijke nadelen, zoals het oplopen van voedingstekorten, buikklachten en een opgeblazen gevoel en minder flexibiliteit. Door goed na te denken en bewuste keuzes te maken kunt u de kans hierop verkleinen.

Beter voor het milieu

Door minder vlees te eten en vaker te kiezen voor een plantaardig alternatief kunt u uw impact op het milieu verkleinen. Wilt u hierin nog een stapje verder gaan? Bekijk dan ook eens ons assortiment milieuvriendelijke verzorgingsproducten, shampoo bars en duurzame schoonmaakmiddelen.

Shop milieuvriendelijk