Maandactie:  2e product van ons vitamine huismerk voor de halve prijs. Combineren mag.
Sluiten
Naar boven

Onverzadigde vetzuren | omega 3 visolie

Door Vitatheek - 09 augustus 2021 -
Vet is een belangrijke brandstof voor je lichaam. Behalve dat vet een belangrijke bron van energie is zorgt het er ook voor dat vetoplosbare vitamines, zoals vitamine A, D en E in de darm opgenomen kunnen worden.

Verzadigd vs onverzadigd

Er wordt vaak een onderscheid gemaakt tussen 2 soorten vetten: verzadigde en onverzadigde vetten. Verzadigde vetten verhogen het ongunstige cholesterol in je bloed. Daarmee neemt de kans op hart- en vaatziekten toe. Het is daarom aan te raden om producten met verzadigd vet zoveel mogelijk te vervangen door varianten met onverzadigd vet. In onverzadigd vet zitten essentiële vetzuren. Een dieet met een juiste hoeveelheid onverzadigde vetten heeft een gunstige invloed op het behoud van een normale bloeddruk en draagt bij tot de instandhouding van normale triglyceridengehalten in het bloed (EPA/DHA) en draagt bij aan het behoud van normale cholesterolgehalten in het bloed (ALA en LA).*

Onverzadigde vetten zijn onder andere terug te vinden in bijvoorbeeld vloeibare bak- en braadproducten, maar natuurlijk ook in noten en vette vis. Onverzadigde vetzuren worden ook wel aangeduid als omega 3-6-9 vetzuren.

Omega 6

De meervoudig onverzadigde vetzuren in vloeibare bak- en braadproducten worden gerekend tot de categorie Omega 6-vetzuren. De bekendste vorm hiervan is linolzuur. Deze stof is essentieel voor het lichaam. Linolzuur komt vooral voor in plantaardige oliën en -producten als zonnebloemolie, sesamolie, sojaolie, margarine en halvarine. De gezondheidsraad adviseert een dagelijkse inname linolzuur van 2 procent van je dagelijkse calorieën. Bij een inname van 2.000 kilocalorieën per dag is dit dus ongeveer 4 gram per dag. In de meeste gevallen leveren de oliën en vetten die gebruikt worden bij het klaarmaken van eten en het besmeren van brood al voldoende linolzuur.

Omega 9

Omega 9 is een enkelvoudig onverzadigd vetzuur. Omega 9 kan voornamelijk gevonden worden in noten, notenolie, olijfolie en avocado's. Het lichaam kan ook zelf omega 9 aanmaken daarom is er geen advies of richtlijn van de Gezondheidsraad voor de inname van omega 9-vetzuren.


Omega 3

Er worden drie hoofdsoorten omega 3-vetzuren onderscheiden. Dit zijn:

ALA: alfa-linoleenzuur
EPA: eicosapentaeenzuur
DHA: docosahexaeenzuur

ALA wordt verkregen uit bepaalde plantaardige producten en komt met name voor in raapzaadolie, sojaolie, walnoten en plantaardige (dieet)margarines. Vlees en groene bladgroenten bevatten ook kleine hoeveelheden ALA.

EPA en DHA worden ook wel visvetzuren genoemd en komen vooral voor in de zogenaamde vette vissoorten haring, zalm, sardines, paling, makreel en forel. Omdat EPA en DHA goed zijn voor het hart en bijdragen tot het instandhouden van een normale bloeddruk adviseert de Gezondheidsraad een dagelijkse hoeveelheid EPA en DHA van 200 milligram per dag voor volwassenen. Een portie vis van 100 gram bevat al 7x deze dagelijks aanbevolen hoeveelheid dus 1x per week vette vis eten is voldoende om deze aanbevolen hoeveelheid binnen te krijgen.*

Bron: Voedingscentrum

Voedingssupplementen

Vanwege de gunstige invloed op het hart en op het behoud van een normale bloeddruk worden aan sommige voedingsmiddelen EPA of DHA toegevoegd, zoals aan bepaalde soorten margarines. Daarnaast zijn er ook verschillende soorten voedingssupplementen verkrijgbaar:

Visolie capsules

Visolie capsules zijn een goede aanvulling op de voeding voor mensen die geen vis willen of kunnen eten of voor wie het niet lukt om elke week vis op het menu te zetten. Visoliecapsules zijn rijk aan de visvetzuren EPA en DHA*.

Algenolie

Vissen halen de omega 3-vetzuren uit de algen die ze eten. Omega 3 is tegenwoordig ook rechtstreeks uit algen te winnen. Algenolie en algenolie capsules zijn een geschikt alternatief voor vegetariërs en veganisten voor de hierboven beschreven visolie capsules.

Omega 3-6-9

Er bestaan ook capsules waarin de verschillende soorten onverzadigde vetzuren die hierboven beschreven worden gecombineerd worden, de omega 3-6-9 voedingssupplementen. Deze bevatten een combinatie van de omega 3, 6 en 9 onverzadigde vetzuren.


* Disclaimer
Het gunstige effect op de bloeddruk wordt verkregen bij een dagelijkse inname van 3 g EPA en DHA. Het gunstige effect op de triglyceridengehalte wordt verkregen bij een dagelijkse inname van 2 g EPA en DHA. Wanneer u EPA en DHA tot zich neemt middels voedingssupplementen en/of verrijkte levensmiddelen moet u erop letten dat de aanvullende dagelijkse inname van EPA en DHA samen niet meer dan 5 g bedraagt. Voor levensmiddelen die ten minste een bron van alfa linoleenzuur (ALA) zijn zoals bedoeld in de claim BRON VAN OMEGA-3-VETZUREN, zoals vermeld in de bijlage bij Verordening (EG) nr. 1924/2006 geldt dat het gunstige effect op het behoud van normale cholesterolgehalten wordt verkregen bij een dagelijkse inname van 2 g ALA. Voor levensmiddelen die ten minste 1,5 g linolzuur (LA) per 100 g en per 100 kcal bevatten geldt dat het gunstige effect wordt verkregen bij een dagelijkse inname van 10 g LA.

Bekijk het volledige assortiment Omega vetzuren van Vitatheek