Naar boven

5 x Glutenvrij ontbijt

Heeft u last van een gluten intolerantie? Of bent u op zoek naar een clean en voedzaam ontbijt? Lees dan onze vijf tips voor een heerlijk, glutenvrij ontbijt.

1. Glutenvrij ontbijt met muesli

Wilt u een makkelijk en snel glutenvrij ontbijt? Kies dan voor yoghurt met muesli. Vooral een kommetje Griekse yoghurt is erg lekker en vult goed. Uiteraard kunt u ook voor magere kwark of yoghurt gaan. Kies vooral wat u zelf lekker vindt. Er komen steeds meer glutenvrije muesli’s op de markt. Eat Natural heeft veel lekker ontbijtgranen, zoals de krokant geroosterde muesli met boekweit. Ook het merk “Lieke is Vrij” heeft verschillende soorten fijne ontbijtgranen

Kan uw lichaam wel een extraatje gebruiken? Ga dan voor ontbijtgranen met superfoods, zoals Lima Muesli Superfood

2. Worteltjestaart havermout - zelf glutenvrij maken

Havermout is heerlijk met dit koude winterweer. Het is lekker, gezond en voedzaam. Een superlekker en gezond recept is carrot cake havermout. Het haalt het natuurlijk nooit bij echte worteltjestaart, maar komt wel aardig in de buurt. Voor één portie heeft u de volgende ingrediënten nodig: 40 g glutenvrije havermout, 200 ml (soja)melk, 1 wortel, 1 el rozijnen en een snufje speculaaskruiden. Verwarm de melk met de havermout in een steelpannetje op middelhoog vuur. Rasp ondertussen de wortel en voeg deze samen met de speculaaskruiden bij de havermout. Breng het aan de kook en laat het een paar minuten doorkoken. Blijf ondertussen goed roeren, zodat het niet aankoekt. Garneer de pap met wat gehakte hazelnoten of pecannoten

Tip: Er zijn verschillende merken die glutenvrije haver verkopen. Let er op dat het altijd gecerfificeerde haver koopt. Anders loopt u de de kans dat het graan is besmet met gluten.

3. Bananen pannenkoekjes

De dag beginnen met pannenkoeken is echt een feest. Vooral in het weekend, wanneer u alle tijd heeft, is dit een goed glutenvrij ontbijt. Met slechts 3 ingrediënten maakt u supergezonde pannenkoekjes!  Ook doordeweeks kunt u deze pannenkoeken maken, want ook koud zijn ze lekker. Eet ze bijvoorbeeld als tussendoortje of neem ze mee naar uw werk.  Om dit te maken heeft u 1 banaan nodig, 2 eieren en een eetlepel kokosolie. Snijdt de banaan in stukjes en doe het samen met de eieren in een kommetje. Mix alles door elkaar tot het lekker luchtig is. Als u weinig tijd heeft, dan kunt u de banaan ook met een vork prakken en alles door elkaar kloppen. Voeg er eventueel een snufje kaneel aan toe. 

Verhit vervolgens de kokosolie in de pan. Maak drie kleine pannenkoekjes van het beslag en wacht tot de bovenkant droog is. Draai de pannenkoekjes voorzichtig om, want ze zijn breekbaar! De pannenkoekjes zijn van zichzelf al zoet, dus u hoeft geen suiker toe te voegen. Wilt u een gezond alternatief voor stroop? Doe er dan wat ahornsiroop op.

4. Uitgebreid glutenvrij ontbijt 

Zo nu en dan mag u zichzelf best verwennen met een uitgebreid glutenvrij ontbijt. Denk aan een glas versgeperste sinaassappelsap en warme broodjes uit de oven. (Ook leuk als ontbijt op bed). Doe dat bijvoorbeeld met glutenvrije maanzaadbroodjes, baguettes en kaasbroodjes. Voeg daar nog wat aardbeien en een grote kop cappuchino aan toe en u kunt er weer even tegenaan! 

5. Gezonde, glutenvrije tussendoortjes

Mocht u rond een uurtje of elf weer trek krijgen: dan zijn er ook gezonde, glutenvrije tussendoortjes verkrijgbaar. Deze bevatten geen tarwe, rogge, gerst of haver. Neem bijvoorbeeld een plak glutenvrije ontbijtkoek of een mueslireep. Of neem als beleg twee glutenvrije rijstewafels met kipfilet en komkommer. Voor de echte zoetekouwen zijn de glutenvrije kokosrotsjes een aanrader bij de koffie. Ze zijn gedoopt in een laagje pure chocolade en lekker smeuig. Waarschijnlijk proeven uw vrienden of partner niet eens het verschil.