Wat zijn de voordelen van psylliumvezels?

Door Vitatheek - 26 juni 2024 - Supplementen , Voeding
Wist u dat psyllium een natuurlijke bron van oplosbare en fermenteerbare vezels is? Deze vezel wordt niet snel afgebroken door het lichaam, wat maakt dat het intact in de dikke darm aankomt, wat een positief effect heeft! Heeft u last van een moeilijke stoelgang? Dan is de inname van psylliumvezels zeker een aanrader. Lees hier meer over de voordelen van dit product.

Bij Vitatheek hebben we een divers aanbod in producten gericht op psylliumvezels. Lees dit blog verder om hier meer over de psylliumvezel zelf te weten te komen en wat de voordelen zijn.

Wat zijn psylliumvezels?

De psylliumvezel wordt gewonnen uit de zaadschil van de Plantago Ovata, deze plant wordt in India verbouwd. Psylliumvezels kunnen vooral gebruikt worden bij problemen zoals verstopping, aambeien, anusscheurtjes en het prikkelbaredarmsyndroom. Hierdoor zijn ze een waardevolle aanvulling op dagelijkse basis wanneer u last heeft van deze klachten. 

Psylliumvezels vs. andere oplosbare vezels

Psylliumvezels bieden het voordeel dat ze in mindere mate worden gefermenteerd door de darmflora. Hierdoor geeft dit minder aanleiding tot vervelende klachten. Toch wordt de psylliumvezel vaak ‘vergeten’ omdat het niet zo bekend is in vergelijking met andere vezels. In veel westerse landen zijn de meest gebruikelijke vezelbronnen namelijk graanproducten zoals tarwe, haver en rijst.


Het grote voordeel van de psylliumvezel

De psylliumvezel heeft de bijzondere kracht om water te absorberen en vast te houden. Psylliumvezels maken daardoor de ontlasting zachter, of juist harder. Dit hangt af van hoeveel water u bij de vezels drinkt. Drinkt u veel dan wordt de ontlasting zachter, drinkt u weinig dan maken de vezels de ontlasting juist steviger door in de darm aan het vocht te binden dat te veel is. Kort gezegd verbeteren psyslliumvezels dus de stoelgang.

 

Wat is de ADH van (psyllium)vezels?

Het is belangrijk om bij welk voedingssupplement dan ook, de ADH (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) na te streven. Factoren zoals leeftijd en geslacht zijn hierbij van belang. Voor vezels geldt voor volwassen vrouwen een ADH van minimaal 25 gram vezels per dag. Voor mannen ouder dan 18 jaar is dit minimaal 30 gram. Voedingsvezels zijn aanwezig in groente, fruit, aardappelen, volkorenbrood, ontbijtgranen, peulvruchten en noten. Er zijn verschillende typen vezels die elk hun eigen goede eigenschappen hebben. Daarom is het belangrijk om verschillende vezels te eten. 

Gebruik Psylliumvezels 

Bij darmklachen of diarree kunt u de psylliumvezels het beste innemen met water, yoghurt of vruchtensap. Het liefst voor de maaltijd. Neem de pyslliumvezels niet vlak voor het slapengaan in. Psyllium is ook een goede glutenvervanger en kan als bindmiddel worden gebruikt in bijvoorbeeld brood, sauzen en soepen. Ook kan psyllium worden toegevoegd aan bijvoorbeeld een smoothie of ontbijtgranen. Lees voor gebruik altijd de bijsluiter en vraag eventueel uw arts of apotheker om persoonlijk advies. 

Aanbevolen producten

Bent u geïnteresseerd in de aankoop van psylliumvezels? Bij Vitatheek bieden we psylliumvezels van diverse merken en in verschillende vormen aan. Zo kunt u kiezen voor psylliumvezels van Vitals, dit zijn ‘losse vezels’. Heeft u het liever in capsulevorm? Bekijk dan de psylliumvezels van TS Choice met een goede prijs-kwaliteitverhouding. Pyslliumvezels zijn ook verkrijgbaar in de vorm van fijne poeder zoals Purasana pysllium poeder vegan bio

Alle psylliumvezels in onze webshop bekijken
 

Hopelijk hebben wij u kunnen helpen. Lees meer blogs met tips op het gebied van voeding.