Naar boven

Zout: gezond of niet?

De term ‘’zout’’ zien we in de media steeds vaker negatief voorbij komen. Zout zou slecht zijn voor onze gezondheid, de bloeddruk verhogen en volgens zeggen zit er te veel zout in onze voedingsmiddelen. Zijn al deze uitspraken nu feiten of kunnen we ze beter met een korreltje zout nemen?

 
Hoeveel zout per dag?

Zout wordt in de volksmond vaak ‘’keukenzout’’ of ‘’zeezout’’ genoemd, maar in de wetenschap wordt onder zout Natriumchloride verstaan (afk. NaCl). Het advies van de Gezondheidsraad is om dagelijks maximaal 6 gram zout te consumeren. Dit komt overeen met 2400 milligram natrium en 3600 milligram chloride per 6 gram zout. In Nederland wordt per volwassene ongeveer 3600 milligram natrium ingenomen, wat neer komt op 9 gram zout per dag.

De behoefte aan natrium zou voor een volwassene niet meer dan 500 mg per dag zijn, dit komt overeen met 1,5 gram zout per dag. Deze hoeveelheid natrium is nodig om het lichaam gezond te houden. Natrium zorgt voor een goede werking van spier- en zenuwcellen, reguleert de bloeddruk en regelt samen met chloride en kalium de vochtbalans in het lichaam.

 
Te veel zout

Een te hoge dagelijkse inname van natrium kan leiden tot een verhoogde bloeddruk, hart- en vaatziekten en nierziekten. Te veel zout belast het hart en de nieren extra, waardoor hoge bloeddruk kan ontstaan.

In veel voedingsmiddelen die wij dagelijks consumeren zit zout, denk hierbij aan: kaas, brood, vleeswaren en melk. In kant-en-klaar producten of vers gemaakte soep zit zelfs heel veel zout. Een gezond en gevarieerd voedingspatroon is belangrijk om de inname van natrium op gezond niveau te houden. 

 

Enkele tips om ervoor te zorgen dat u dagelijks niet te veel zout (natrium) binnenkrijgt
(Indien u medicatie gebruikt of wanneer uw kalium-spiegel onder controle staat, dient u voor het gebruik van dieetzout/natriumarm zout eerst uw (huis)arts te raadplegen).
1. Inkoppertje

Een inkoppertje, maar wel een van de meest bruikbare en simpele tips: voeg minder zout toe aan uw maaltijden. Gebruik eens een keer geen zout over uw gekookte ei of bestrooi deze met ‘’dieetzout’’.

2. Natriumarm zout (dieetzout)

Gebruik "dieetzout" indien u graag zout gebruikt tijdens het koken. Bij natriumarm zout is het mineraal natrium door kalium vervangen. De A. Vogel Herbamare Natriumarm zout Eko bevat 97.3% kaliumchloride en 0.2% magnesiumchloride, wat uw bloeddruk kan helpen verlagen. Met de aanwezige biologische kruiden brengt u uw maaltijd toch lekker op smaak.

3. Natriumarme bouillon

Bouillon is een flinke bron van zout. Gebruik natriumarme bouillon in plaats van normale bouillon als basis voor soep of uw andere gerechten. Morga groentebouillon Natriumarm helpt u makkelijk en snel uw dagelijkse inname zout te verlagen.